Release - trim till Volvos nya generation VEA motorer!

Release - trim till Volvos nya generation VEA motorer!

Efter flera års forskning och utveckling släpper nu BSR unika trimsatser till Volvos nya generation VEA-dieselmotorer. De nya trimsatserna är olikt annat på marknaden och lovar en svåröverträffad effektökning. I och med detta fortsätter BSR sin bana som marknadsledande aktör som sätter milstolpar i branschen.

Volvo är ett av de stora bilmärkena som lagt grunden till BSRs framgångssaga, så efterfrågan och press har varit stor på att leverera trim till Volvos VEA-motorer. I vårt utvecklingslaboratorie i de småländska skogarna har våra ingenjörer sedan 2014 därför forskat för att utveckla potentialen i nya generationens drivlina från Volvo. Resultatet är en dokumenterad effektökning utöver det vanliga som placerar sig över det som är tillgängligt på marknaden. VEA-motorerna i kombination med Volvos gedigna och många gånger överdimensionerade övriga delar är en optimal grund för att hantera effekten som laborerats fram. Samtliga trimsatser är anpassade till motor, drivlina och chassi för att inget ska äventyras av den högre belastningen eller ge ett ohållbart slitage.

Den exceptionella effektökningen har gjort att stora delar av projektet fokuserats på att ge rätt köregenskaper vid alla scenarier och anpassa trimsatserna för att undvika ohållbar påfrestning på chassi och drivlina. Detta i kombination med rätt grundförutsättningar i motorn gör bilarna stabila under alla förhållanden och intervaller på samtliga trimsatser. Först ut är optimering för D2, D3 och D4. D5 presenteras något senare och bensinmotorerna kommer i ett efterföljande skede. Efter att mjukvaran lästs in i bilen av BSR kan kunden själv, med hjälp av den handhållna PPC-enheten, sätta bilen till original eller trimma när och hur ofta den vill. PPC-enheten kopplas enkelt in via bilens diagnosuttag.

VEA motorerna har sett lovande ut från start men att vi fått fram sådana här bra och genomarbetade lösningar är ändå över förväntan. Det har varit en stor utmaning för vårt team att få till samspelet i alla parametrar och detaljer men i sann BSR-anda har vi lyckats skapa något världsunikt. Det känns som vi släppt lös motorns instängda själ, det den var byggd för, det inneboende vilddjuret.”

Stefan Olsson, VD – BSR Svenska AB

Video  

Tuning kits:  

D2 
BSR steg1: 
+ 57 hk, + 83 nm

D3 
BSR steg1
+54 hk, +103 nm

D4 
BSR steg 1:
+47 hk, +92 nm

BSR steg 1+:
+67 hk, +107nm

BSR steg 3:
+75 hk, +107nm

Publicerad: 2016-09-29

Gilla eller dela nyheten:
Stäng
Stäng