Support / FAQ

Vanliga frågor

Om din bil inte är äldre än 4 år eller gått mer än 12000 mil så ingår ett års maskingaranti i köpet av en trimsats hos oss. Denna garanti går att förlänga upp till max 4 år eller 12.000 mil.

Läs mer om Maskingaranti här
Bilprovningen har inga möjligheter att kontrollera om bilen är BSR trimmad eller original.
BSR har stor kunskap och lång erfarenhet i att dimensionera vridmoment och effekt så att det inte innebär någon risk för motorns hållbarhet eller att transmission och koppling belastas för hårt.
Det är också ytterst viktigt att vridmomentet sänks i kritiska ögonblick som vid ex. växling. BSR trim har därför lämpliga momentbegränsningar inlagda på olika växlar/steg.

Mjukvaran är unikt anpassad för varje drivlina, 2WD, 4WD, manuell, automat, DSG osv.
Genom att enbart utnyttja mereffekten när den verkligen behövs och dra fördel av det förbättrade vridmomentet - dvs en form av "omedveten ecodriving" - kan genomsnittliga bränsleförbrukning minska några procent med BSR trim jämfört med original.
Alla trim vi har finns listade under trimsatser på vår hemsida. För information om nya trimsatser och produkter så rekommenderar vi att du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. Se även ”projektbilar sökes” om din bil är en modell vår utvecklingsavdelning söker.

Den effekten vi anger är effekten som uppmätts i vår bromsbänk.
Det är inte ovanligt att den faktiska effekten skiljer sig från tillverkarens siffror. 



Steg 1 & Steg 1+: Enbart mjukvara

Steg 2: Mjukvara från Steg 1 samt ett sportavgassystem. 

Steg 3 & uppåt: Se respektive trimsteg för vad som ingår. 


Lossa någon av batteripolerna i minst en minut, sätt sedan tillbaka den och prova att starta.

Koppla på en batteriladdare med minst 25 amperes kapacitet och synkronisera din PPC. Ladda in räddningsprogrammet i bilen om det har aktiverats och prova att starta igen.


Kontakta BSR support om bilen inte startar efter att du har synkroniserat din PPC och besvara följande frågor:

Hade du batteriladdare påkopplad under programmering?

Avbröt du programmeringen på något sätt? Till exempel stängde av tändningen eller drog ut sladden?

Kontrollera om det finns några felkoder i din bil, genom att använda en felkodsläsare eller genom att åka till en verkstad och be de kontrollera felkoder.

Kolla på din PPC sida för vanligt förekommande fel: https://sv.bsr.se/ppc/login


Om du har en PPC till din bil, följ anvisningarna nedan:


Mät accelerationstiden enligt följande instruktioner:

Alla mätningar ska ske under samma förhållanden på samma dag.

Mätningen ska ske på en plan väg i samma rikting.

Kör hela tidtagningen på samma växel.

Påbörja accelerationen 10km/h före hastigeten där mätningen påbörjas.

Mät minst tre gånger för varje hastighetsintervall.

Spridningen på tiderna ska inte skilja sig mer än tre tiondelar.


Utför samma tester när du återställt din bil till original.


Jämför den procentuella skillnaden mellan original och optimerad med det vi uppger på vår hemsida för din optimering. Det går endast att jämföra accelerationstider på samma bil. Notera tiderna från samtliga accelerationer och ange dessa i ditt supportärende.


Kontakta oss

BSR Svenska AB
Deltavägen 9
352 45
Växjö

PPC relaterade frågor

När du köper en PPC trimsats får du välja om du vill köpa PPCn eller använda en lånevariant (Basic) som ska returneras.
Fördelen med att köpa PPCn är tryggheten att du alltid kan återställa till orginalinställningar samt att du kan hålla dig uppdaterad med den senaste mjukvaran.
Om din serviceverkstad ställer tillbaka till orginalinställningarna kan du enkelt ladda in trimmet igen.

Du som har en PPC 3-enhet kan flytta över den till en annan bil och betala endast mjukvaran på den nya trimsatsen. Ett prisvärt alternativ om du t ex säljer din bil och vill ha den nya bilen trimmad. Denna överflytt gör du själv snabbt och enkelt på internet på din egen inloggningssida. Vid överflytten upphör supporten på den gamla bilen.
Här kan du återställa ditt lösenord: Link 

Om du har glömt användarnamn se PPC baksida.

Som PPC kund erhåller du uppdateringar av programvaror helt utan kostnad så länge du har en gällande Trimgaranti.
Uppdateringarna tas fram när exempelvis bilfabrikanten ändrar på originalprogramvara eller generella förbättringar. Gör vi väsentliga förändringar kommer du få meddelande om detta via e-mail.

När du vill uppgradera din programvara till Steg1+ så gör du det på din PPC-sida och när du vill ha exempelvis Steg 3/4 så skriver du i vår Support.



Vi skickar dig då en betal-länk via mail och när denna är betald ändrar vi din PPC till den programvara du valt.

Synkronisera därefter din PPC enhet med PPC Sync för att ladda ner den nya programvaran och koppla sedan till bilen.



Prislista PPC



Steg 1 till Steg 3 / Steg E85                 1.500 kr

Steg 1 till Steg 1+                                  2.500 kr

Steg 3 till Steg 1                                    500 kr

Steg 1/3 till Steg 4/5                             Kontakta Support

När du uppgraderar till ett trimsteg där det ingår en annan hårdvara (exempelvis Steg 3,4,5) rekommenderar vi att ni använder den hårdvara som finns i den svarta rutan under respektive trimsteg.



Ladda ner PPC Sync här



 


Börja med att koppla din PPC enhet till bilen och följ instruktionerna i displayen. 



Den kommer efter läsning be dig att koppla PPC:n till datorn för att synkronisera med PPC Sync. (PPC sync program hittar du på din PPC-sida)



Efter synkningen har den nya mjukvaran laddats ner till din PPC och efter detta kopplar du PPC enheten till bilen igen för att trimma. 



Om du har fått en fil vi inte tidigare haft i vårat system, tar det 1-5 dagar innan du kan ladda ner den via PPC Sync. Du får då ett e-mail när den är klar för nedladdning. 

Säkerställ att nyckeln är i sista läget innan start.

Säkerställ att "Check engine" lampan lyser. "Check engine" kallas även motorlampa och CEL.

Anslut en batteriladdare till din bils batteri.


Kontakta BSR support om inget av detta hjälper.

Om du använder Windows 7: Följ anvisningarna för PPC3

Om du använder Windows 8 eller 10:

På grund av drivrutinsfel måste man först manuellt avaktivera en kontroll av drivrutinerna. Följ anvisningarna i följande film för hur man gör detta:

https://www.youtube.com/watch?v=NM1MN8QZhnk

Följ sedan anvisningarna i doumentet:

http://www.ftdichip.com/Support/Documents/AppNotes/AN_234_FTDI_Drivers_Installation_Guide_for_Windows_8.pdf.

Den enda skillnaden från det vanliga förfarandet är att man manuellt måste välja rätt drivrutin, där den finns nersparad på er dator. 

Har ni fortfarande problem efter detta, så återkom gärna i vår Support.


Om synkroniseringen stannar innan 15% är uppnått är det ett lokalt problem på datorn. Prova då följande:

Säkerhetställ att du har en stabil internet anslutning.

Starta PPC sync som administratör. (Högerklicka på PPC3 sync ikonen -> Kör som administratör)

Byt USB uttag och USB sladd.

Stäng av antivirusprogram och brandväggar som är aktiva på din dator.

Starta om din router och/eller modem.

Prova att instrallera PPC3 sync på en annan dator och synkronisera genom den.

Kontakta BSR support om inget av detta hjälper.

Vänligen besvara dessa frågor när du kontaktar BSR support:

Är batteriladdaren ansluten till ditt batteri?

Avbröt du programmeringen på något sätt? Till exempel slog av tändingen eller drog ut sladden?


Synkronisera din PPC innan du kontaktar BSR support

Endast PPC3 går att flytta mellan bilar.

Se till att du får med inloggningsuppgifterna från den tidigare ägaren om du ska köpa eller har köpt en begagnad PPC-enhet. När du har utfört köpet måste du sen logga in på PPC sidan, ändra kunduppgifterna och sen utföra en så kallad "Change car" eftersom PPC-enheten är låst till den tidigare bilen. När du gör en "Change car" måste du köpa en motoroptimering (programvaran) som passar din bil.



Detta kan bero på flera saker, till exempel låg batterispänning, dålig kontakt, defekta säkringar och felaktigt tändläge. Kontakta BSR support så hjälper vi dig.

Stäng