Stäng
Logga in
Logga in
Ny kund webbshop?
Glömt lösenordet?

Motoroptimera tjänstebilen - Bara fördelar

Motoroptimerad Volvo V90 D3 tjänstebil

Det finns flera fördelar med att optimera din tjänstebil. Både ekonomiskt och effektmässigt. Genom att välja ett motoralternativ med lägre effekt och istället installera BSRs motoroptimering får du oftast mer hästkrafter än i det större motoralternativet.

  • Få mer effekt till ett lägre förmånsvärde.
  • Spara mycket pengar (och lägg dem istället på utrustning).
  • Lägre skatt
  • Billigare försäkring

Exempel: Motoroptimering till Volvo v90 AWD Momentum, 2018

D3 (150 hk)
Köp en D3 istället för D5 och få mer effekt samtidigt som du sparar pengar
Effekt - original:
150 hk / 361 nm
Pris:
386 700:-
Pris BSR optimering:
6990:-
Totaleffekt - BSR optimering:
243 hk / 482 nm
Totalpris:
393 690:-
Prisskillnad:
- 43 010:-
D5 (235 hk)
Original
Volvo V90 D5
Effekt - original:
235 hk / 530 nm
Pris:
436 700:-
-
Totaleffekt - Original:
235 hk / 530 nm
Totalpris:
436 700:-
SKATT & FÖRSÄKRING*
Skatt (Bonus malus):
5333:-
Försäkring:
5748:-
Totalkostnad (1 år):
11 081:-
Prisskillnad (1år):
-4117:-
*försäkringsexempel: Helförsäkring, 35 årig man, medelstor svensk stad.
SKATT & FÖRSÄKRING*
Skatt (Bonus malus):
7518:-
Försäkring:
7680:-
Totalkostnad (1år):
15 198:-

Frågor & svar

Vad är en motoroptimering?

Att motoroptimera en bil med våra produkter innebär att man programmerar om styrenheten, som styr motorn, med vår mjukvara. BSRs mjukvara ger högre effekt och högre vridmoment.

Hur görs en motoroptimering?

Du kopplar enkelt in vår så kallade PPC-enhet, som är en liten handhållen dataenhet, i bilens diagnosuttag. Efter ett par knapptryckningar är bilen optimerad och klar att använda. Diagnostikuttaget sitter oftast under ratten och är den kontakt som verkstaden använder sig av för att exempelvis felsöka bilen. Genom PPCn kan du sedan köra tillbaka bilen till original eller lägga in trimmet igen hur ofta du vill. Skulle exempelvis verkstaden skriva över optimeringen med en uppdaterad programvara från tillverkaren kan du enkelt köra in en trimfil igen. Du behåller då uppdateringarna som verkstaden gjort. Detta är BSR helt unika med på marknaden. Traditionellt sett har man optimerat motorer genom att byta ut ett chip (därav namnet ”chiptrimning”) i styrenheten men nu för tiden behövs inte det. Här kan du läsa mer om PPC-enheten och motoroptimering

Hur kan jag spara pengar på att motoroptimera min tjänstebil?

När du väljer tjänstebil kan valet av ett mer ekonomiskt motoralternativ, som ger lägre förmånsvärde, spara pengar. Dessutom kan du få liknande effekt (och i vissa fall mer) som i det dyrare alternativet och mer pengar över till exempelvis utrustning. Genom att utnyttja det förbättrade vridmomentet - dvs. en form av "omedveten ecodriving" - kan genomsnittliga bränsleförbrukning minska flera procent med BSR trim jämfört med original. På så sätt kan du även spara pengar på bränsleförbrukningen genom att motoroptimera din bil.

Kan man se om jag har motoroptimerat min tjänstebil?

Den lokala märkesverkstaden har normalt sätt varken utrustning eller kompetens för att kunna läsa ur filer i motorstyrenheten. För att göra detta måste styrenheten skickas till tillverkaren av bilen eller styrsystemet. Vi rekommenderar inte att man döljer att man har trimmat sin bil för sin verkstad.

Vad säger de på besiktningen om man motoroptimerat sin bil?

Bilprovningen mäter inte effekten vid kontroll och kan av den anledningen inte avgöra om bilen är motoroptimerad eller ej.

Sänker motoroptimeringen bränsleförbrukningen?

Genom att utnyttja det förbättrade vridmomentet - dvs. en form av "omedveten ecodriving" - kan genomsnittliga bränsleförbrukning minska flera procent med BSR trim jämfört med original.

Vad är skillnaden på dieselbox och motoroptimering?

BSRs motoroptimering skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. Med BSRs så kallade PPC-enhet (en liten handhållen dataenhet) får du en optimering i ordets rätta bemärkelse. BSR optimerar nämligen motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.
I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:

  • bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning
  • antisladdsystemet (ESP) störs p.g.a. felaktiga värden på vridmoment
  • automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
  • momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
  • regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt
  • beräkning av avgastemperatur störs
  • beräkning av serviceintervall störs
  • diagnossystemet störs

Kan bilen ta skada?

Nej, vi tar inte ut mer effekt än vad motorn är konstruerad för att hantera.

Vad händer om verkstaden skriver över trimmet vid service?

Om din serviceverkstad ställer tillbaka till originalinställningarna kan du enkelt ladda in en trimfil igen med din PPC-enhet, samtidigt som du behåller de uppdateringar som verkstaden har gjort. Skulle du inte ha en egen PPC utan valt lånePPC när du köpte motoroptimeringen är kostnaden 1500:- för att läsa in mjukvaran igen.

Vad händer med garantierna om man motoroptimerar bilen?

Vid köp av BSRs motoroptimering ingår ett års maskingaranti om bilen är yngre än fyra år och har gått mindre än 12000 mil. Denna garanti går att förlänga upp till max 4 år eller 12 000 mil. Läs mer om vår maskingaranti här

Köpa eller låna PPCn?

När du köper en PPC trimsats får du välja om du vill köpa PPCn eller använda en lånevariant som skickas tillbaka. Fördelen med att köpa PPCn är tryggheten att du alltid kan återställa till originalinställningar samt att du kan hålla dig uppdaterad med den senaste mjukvaran. Om din serviceverkstad ställer tillbaka till originalinställningarna kan du enkelt ladda in trimmet igen samtidigt som du behåller de uppdateringar som verkstaden har gjort.

Kan jag ta med mig PPC-enheten om jag byter bil?

Ja. Du gör då en så kallad ”Change Car” via din PPC-sida. Där flyttar du över PPCn till den nya bilen och köper då endast till programvaran.

Hur påverkas växellådan?

Momentregleringen kalibreras in för bästa prestanda och för att inte äventyra hållbarheten. Även den viktiga momentsänkningen vid växling bibehålls.

Påverkas slitaget?

Nej, ökad effekt ger inte ökat slitage. Kallstarter och att inte byta ut motoroljan på utsatt tid är sådant som ger ökat slitage.

Har du fler frågor? Kontakta oss:

Stäng
Stäng