Möt BSR´s testförare


När BSR utvecklar trimsatser till olika bilar så sker utvecklingsarbetet dels i vår testmiljö där vi mäter effekt och vridmoment, och dels under verkliga körförhållanden på vanlig väg. BSR skiljer sig radikalt från trimföretag som inte har resurser att mäta varken motoreffekt eller acceleration, och som marknadsför påhittade effektsiffror. BSR´s sätt att arbeta på är omfattande och det är här Niklas Jönsson kommer in i bilden som ansvarig för både effektmätning och körtester. Och knappast någon kan vara mer lämpad till den uppgiften än Niklas som har en gedigen bakgrund inom motorsporten som både tävlingsförare och proffsmekaniker. Som tävlingsförare har Niklas avverkat minst 1500 varv på nästan alla svenska tävlingsbanor. Han har också arbetat som proffsmekaniker i ett antal stall, bl a som bilansvarig för STCC-teamet Chevrolet Motorsport som kom 1:a totalt 2011. Under 2012 är Niklas ansvarig för en av TTA-bilarna i WestCoast Racing.

Niklas motorkarriär
1996-1997 Totalrenoverade en Saab 9000 och vann många utställningar.
1999 Startade Niri racing (1999-2002), körde Anderstorpserien, långlopp.
2000 SLC (svenska långdistans cupen).
2003 Gick med i Filemon Racing. Fortsatte i SLC.
2004 Anställdes på BSR.
2006 Slutade med långlopp.
2008 Började bygga "Radical".
2009 Mek i STCC privatcupen åt Viktor Hallrup, resultat 1:a totalt.
2010 Chefsmek Pro Superbike åt Freddy Papunen, resultat 1:a totalt.
2010 Började köra go kart (Rotax Max) på hobbynivå.
2011 Bilansvarig i STCC åt Chevrolet Motorsport, resultat 1:a totalt. (Viktor Hallrup, Rikard Rydell och Michel Nykjær)
2012 Bilansvarig för en av TTA-bilarna i WestCoast Racing (Martin Öhlin).
2013 Mek för en av STCC-bilarna i WestCoast Racing (Fredrik Larsson).
2014 Mek för en av STCC-bilarna i WestCoast Racing (Philip Forsman).


Arbetet på BSR

Trots Niklas stora engagemang inom motorsporten så är det ändå arbetet på BSR som tar den största delen av hans tid. Här fyller han en viktig roll i utvecklingsarbetet när ett nytt trimprogram ska tas fram, och vi ska höra vad han själv har att berätta om sig själv och sitt arbete.  

Kan du berätta lite mer om dina arbetsuppgifter?
NJ: Jag kör våra testbilar i Rototest-anläggningen där vi mäter effekt och vrid. Ofta måste vi köra bilarna många gånger i Rototest för att mjukvaran ska kunna finjusteras och optimeras av BSR´s tekniker. Efter detta tar jag ut testbilen på vägen för att bedöma den allmänna körupplevelsen och körbarheten i praktiken. När jag och mina kollegor känner att trimprogrammet är optimalt så går jag över till att mäta accelerationen i olika hastighetsintervall och på olika växlar. Resultatet av allt testande presenteras sedan på BSR´s hemsida så att kunderna själva kan se vilken prestandaökning de får.

Varför lägger ni så mycket tid och kraft på sådana här tester?
NJ: Helt enkelt därför att vi måste det. Annars kan vi inte garantera en bra produkt. Det finns många produkter på marknaden som säljs av företag som saknar de resurser och den utrustning som krävs för den här typen av utvecklingsarbete. Vi vill försäkra oss om att våra produkter ger optimal prestanda, och vi vill att våra kunder ska förstå att de är framtagna av människor med gedigen kompetens inom området.

Vad är det bästa med ditt jobb?
NJ: Med tanke på mitt bilintresse så är det helt klart att få jobba med nya och roliga bilar, och vara med och ta fram produkter som gör dem ännu roligare.

Är det några av BSR´s trimsatser som du tycker är extra roliga?
NJ: Vårt trim till BMW 1M och Porsche GT2 känns väl som favoriter på bensinsidan, och vad det gäller diesel så är det Audi 3.0TDI och till BMW´s stora dieselsexa.

För några år sedan arbetade BSR mycket tillsammans med sportbilstillverkaren Koenigsegg. På vilket sätt var du inblandad arbetet med Koenigsegg?
NJ: Jag jobbade mycket med utvecklingstester i BSR´s motorbromsbänk och chassiedynamometer. Vi lade ner mycket arbete på att få den kompressormatade V8:an att lämna så mycket effekt som möjligt och samtidigt klara avgaskraven. Jag skötte även inkörningen av nya motorer och kalibreringskörning av Koenigseggs sålda kundbilar.

Vilken var den största utmaningen med Koenigsegg?
NJ: Allting blev en utmaning i och med att vi hade en väldigt liten budget och allt gjordes på väldigt kort tid. Ändå lyckades vi sätta ett antal världsrekord i både hastighet och motoreffekt.

Och utanför jobbet...
Har du några framtida planer inom motorsporten?
NJ: Ett mål för tillfället är att vara med och vinna STCC-serien med BMW och WestCoast Racing.

Vad är det som skiljer en medelbra tävlingsförare från en riktig toppförare?
NJ: Jag tror att en riktig toppförare har den där lilla sista känslan medfött och kan då ta ur de sista hundradelarna som oftast behövs i racing.

Om du fick välja, vilka bilar skulle du helst ha på garageuppfarten?
NJ: Familjebil: BMW M550d
Busbil/shoppingbil: Porsche GT2 RS alt. Koenigsegg Agera R
Tävlingsbil: Aquila CR1 S65.

Vi tackar för intervjun och önskar Niklas lycka till med jobbet och motorkarriären. #














Stäng
Stäng