Om företaget



Här är några punkter som vi tycker är bra med vår verksamhet, och som vi tycker är nödvändigt att erbjuda om du som kund ska bli helt nöjd vid köpet av trimsats.
  • Vi utvecklar alla mjukvaror själva
  • Vi redovisar effekt och vridmoment både före och efter trimning
  • Vi redovisar accelerationstider både före och efter trimning
  • Vi redovisar effektdiagram
  • Vi har BSR Service Center där kunder kan få mer omfattande hjälp
  • Vi erbjuder en professionell och snabb support



Hur allt började
BSRs historia började på det tidiga 90-talet när Stefan Olsson, nu ägare till bolaget, började utveckla trimprogram till Volvo 740 och 940. Många av trimsatserna såldes till tyska och svenska företag. År 1996 började han samarbeta med Rolf Linde, en affärsman som ägde företag som sålde rally- och  racingprodukter sedan 70-talet. Ett nytt företag skapades, BSR Sportsman AB.

År 2000 bytte företaget namn till BSR Svenska AB. Produktutbudet täckte nu även Saab och VAG. Företaget började växa och fler personer anställdes.

Stefan hade en “drömprodukt” som han ville förverkliga. Tillsammans med sina tekniker började han utveckla PPC® Tuning System.

PPC® Tuning System
PPC - Portable Program Carrier är en unik handhållen trimenhet utvecklad av BSR. Tekniken gör det möjligt att programmera bilens styrenhet (ECU, Electronic Control Unit) med ett trimprogram, utan några mekaniska åtgärder. Dessutom är det enkelt att återgå till bilens originalprogram. Kunden har också möjlighet att uppdatera trimprogrammet via Internet. BSRs databas lagrar över 2100 trimprogram (April 2009) till olika bilmodeller.

År 2003 lanserades PPC® Tuning System på Stockholms bilsalong. Marknaden tog emot den nya produkten med glädje och försäljningssiffrorna steg kraftigt. Marknaden inkluderade nu Skandinavien och även många länder inom Europa.
BSR utvecklingscentrum
2006 flyttade BSR in i nya, 1800m² stora, lokaler. Investeringar i ny teknisk utrustning, som t.ex. Roto Test chassidynamometer, såväl som anställning av nya tekniker har fört företaget till toppnivån av världens tuningföretag. I januari 2008 arbetade  22 anställda vid BSR Svenska AB i Växjö, Sverige. Omsättningen 2007 uppgick till ca. 33 400 000kr.

BSR världsvid export
Tillsammans med Svenska Handelskammaren har BSR börjat investera i olika affärsaktiviteter världen över. Under 2008 undersöks marknaderna i USA och Italien och distribution startas. Andra intressanta områden är Asien, Nord Amerika och Australien. Återförsäljarnätet expanderar kontinuerligt, och i maj 2008, har BSR över 100 återförsäljare i 20 olika länder i världen.

Miljöengagemang
Rolf Linde är mycket intresserad av miljörelaterade frågor och 1997 konverterar BSR den första bilen till etanoldrift. Sveriges regering blev intresserade 2004 och gav Vägverket i uppdrag att utforma en lagstiftning gällande konvertering till E85. BSR agerade som remissinstans och har sedan dess utvecklat konverteringssatser till både privatkunder och bilimportörer. BSR är också involverat i EU-projektet BEST (Bio Ethanol for Sustainable Transports).

I mars 2008 presenterar BSR världens första dieseldrivna personbil som konverterats till etanoldrift med E95.

BSR är första företaget som i en serie artiklar utnämns som ett CLEAN TECH företag. Detta publiceras av tidningen Dagens Miljö.

Andra produkter från BSR
BSR Sport Flow® avgassystem, BSR 3” framrör med EU godkänd katalysator och BSR Opti Flow® filtersats är andra produkter i BSRs sortiment.

Världsrekorden
Världens första etanoldrivna WRC rallybil utvecklades år 2003.

2004 och 2005 utvecklade BSR styrsystemet till världens starkaste serieproducerade bil; Koenigsegg CC8S med 655hk och Koenigsegg CCR med 806hk. BSR slog också hastighetsrekord; på Nardobanan i Italien körde Koenigsegg  388km/h.

Två år i rad, 2005 och 2006, utnämndes BSR till Årets Superföretag i Sverige av tidningen Veckans Affärer.


Stäng
Stäng