Volvo inför PIN-koder

NOTERA: Artikeln nedan är gammal men beskriver problemet med Volvos PIN-koder bra.


Volvo har på många nya bilmodeller (5-cyl D4, D5 och 6-cyl T6) har infört ett system med tiosiffriga PIN-koder som behövs för att få så kallad säkerhetsaccess till bilens styrsystem. Utan denna PIN-kod, som är unik för varje bil, är det omöjligt att t ex byta hårdvara som behöver ”kodas in” eller att ladda i ny mjukvara i styrenheten. Syftet med denna åtgärd som Volvo har gjort är att Volvo vill knyta servicearbeten på bilarna till de egna märkesverkstäderna, samt att de vill lägga beslag på eftermarknaden för effektoptimering. Så länge Volvo-ägaren inte har tillgång till sin egen PIN-kod så har han förlorat sin frihet att själv kunna välja leverantör av olika tjänster på marknaden.

Konsekvenserna
Det finns många olika situationer som kräver att man har säkerhetsaccess till bilens styrsystem för att man ska kunna utföra en viss åtgärd. Vid många typer av servicearbeten som kommer när bilen blivit några år gammal och fallit ur garantitiden, så måste man elektroniskt ”koda in” ny hårdvara t ex spridare på en dieselbil, gasspjäll eller styrdon. Vidare så behöver man kunna ladda om mjukvaran vid installation av effektoptimering som är integrerad med bilens övriga styrsystem. Sen finns det en stor grupp av bilentusiaster som själva modifierar sina bilar med uppgraderat framrör, intercooler, turbo och liknande produkter, vilket också kräver omladdning av bilens mjukvara.

När Volvo nu försöker att få monopol på eftermarknaden genom att hindra utomstående från att utföra dessa typer av arbeten drabbas alltså oberoende verkstäder, oberoende trimföretag, oberoende tillverkare av tuningprodukter och alla bilentusiaster som själva vill kunna skruva med bilen. Men framförallt drabbas alla bilägare eftersom de blir tvingade att vända sig till Volvos egna led, utan möjlighet att fritt kunna välja leverantör på eftermarknaden. Man kan fråga sig om utvecklingen går i rätt riktning när ett stort företag gör sådana här åtgärder som kraftigt begränsar kundernas valfrihet och hindrar sund konkurrens på marknaden.

Din PIN-kod är nyckeln till valfrihet
Om du äger någon av de nyare bilmodellerna som berörs av detta, så går det ändå att trimma din Volvo hos BSR om du har tillgång till din unika tiosiffriga PIN-kod. Du kan försöka få tag på den genom att kontakta Volvos kundservice. Eftersom bilägaren normalt sett inte har tillgång till sin PIN-kod har vi tagit bort möjligheten att beställa de berörda trimsatserna i vår webshop. Vi hoppas att situationen kommer att ändras i framtiden så att vi kan sälja trimsatserna direkt, men i nuläget kan vi inte göra så mycket mer åt detta på dessa bilmodeller.

BSR har under en längre tid lyckats bemästra eller kringgå Volvos PIN-kodssystem med hjälp av olika finurliga lösningar. Detta uppskattades tydligtvis inte av Volvo, och det hela utvecklades till en slags katt-och-råttalek. Volvo har varit förvånansvärt engagerade i att försöka stoppa BSR’s verksamhet, vilket vi har märkt genom att de har köpt våra produkter och försökt logga våra tillvägagångssätt så fort vi lyckats hitta kryphål i deras system. Detta är i korthet bakgrunden till att vi nu behöver ha tillgång till din PIN-kod.

Välja ett annat bilmärke?
Det är beklagligt att Volvo sätter käppar i hjulen på det här sättet, för det drabbar kunderna och hela eftermarknaden i stort. Och frågan är vad som händer i förlängningen? Hur blir det när bilflottan är 10-15 år gammal och reparationer och service är av en sådan art att de kräver att man har tillgång till bilens styrsystem? Är det då Volvo ska skörda frukterna när kunder är låsta till deras märkesverkstäder? Vad händer med den kommande generationen av bilentusiaster som i framtiden vill kunna modifiera och uppgradera sin begagnade Volvo? De kommer inte att kunna skruva på någon av dagens bilar. Och med tanke på turbulensen i bilbranschen, vad händer om Volvo skulle gå i konkurs och det inte finns någon som har tillgång till bilarnas styrelektronik? Eftersom Volvo med sina metoder kraftigt begränsar kundernas valfrihet kanske det är dags att välja ett annat bilmärke nästa gång du byter bil? För det är väl trevligare om bilägaren själv kan välja vilka företag han vill anlita angående det som rör hans egen bil? Det är ju trots allt bilägaren som äger bilen, inte bilfabrikanten.
Stäng
Stäng