Det finns flera fördelar med att effektoptimera din husbil. Både ekonomiskt och kraftmässigt:
Genom att välja ett motoralternativ med lägre effekt och istället installera BSRs motoroptimering får du ofta mer hästkrafter än i det större motoralternativet.
Att motoroptimera en husbil med våra produkter innebär att man programmerar om styrenheten, som styr motorn, med vår mjukvara. BSRs mjukvara ger högre effekt och högre vridmoment.
Du kopplar enkelt in vår så kallade PPC-enhet, som är en liten handhållen datorenhet, i husbilens diagnosuttag. Efter ett par knapptryckningar är motorn effektoptimerad och husbilen är klar att använda. Diagnosuttaget sitter oftast under ratten och är den kontakt som verkstaden använder sig av för att exempelvis felsöka husbilen. Genom PPCn kan du sedan köra tillbaka husbilen till original eller lägga in trimmet igen hur ofta du vill. Skulle exempelvis verkstaden skriva över optimeringen med en uppdaterad programvara från tillverkaren kan du enkelt köra in optimeringen igen. Du behåller då uppdateringarna som verkstaden gjort. Detta är vi helt unika med på marknaden. Här kan du läsa mer
Vid köp av BSRs motoroptimering ingår ett års maskingaranti om bilen är yngre än fyra år och har gått mindre än 12000 mil. Denna garanti går att förlänga upp till max 4 år eller 12 000 mil. Läs mer om vår maskingaranti här
BSRs motoroptimering skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. BSRs så kallade PPC-enhet (en liten handhållen dataenhet) optimerar motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.
I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
Genom att utnyttja det förbättrade vridmomentet - dvs. en form av "omedveten ecodriving" - kan den genomsnittliga bränsleförbrukningen minska flera procent med BSR trim jämfört med original.
Bilprovningen mäter inte effekten vid kontroll och kan av den anledningen inte avgöra om husbilen är trimmad av BSR eller original.
När du köper en PPC trimsats får du välja om du vill köpa PPCn eller använda en lånevariant som skickas tillbaka. Fördelen med att köpa PPCn är tryggheten att du alltid kan återställa till originalinställningar samt att du kan hålla dig uppdaterad med den senaste mjukvaran. Om din serviceverkstad ställer tillbaka till originalinställningarna kan du enkelt ladda in en trimfil igen samtidigt som du behåller de uppdateringar som verkstaden har gjort.
Ja. Du gör då en så kallad ”Change Car” via din PPC-sida. Där flyttar du över PPCn till den nya bilen/husbilen och köper då endast till programvaran för den nya bilen.
Om din serviceverkstad ställer tillbaka till originalinställningarna kan du enkelt ladda in en ny trimfil igen med din PPC-enhet, samtidigt behålls de uppdateringar som verkstaden har gjort. Skulle du inte ha en egen PPC utan valt lånePPC vid köpet är kostnaden 1500:- för att läsa in mjukvaran igen.
Nej, vi tar inte ut mer effekt än vad motorn är konstruerad för att hantera.
Momentregleringen kalibreras in för bästa prestanda och för att inte äventyra hållbarheten. Även den viktiga momentsänkningen vid växling bibehålls.
Nej, ökad effekt ger inte ökat slitage. Kallstarter och att inte byta ut motoroljan på utsatt tid är sådant som ger ökat slitage.